فهرست صد دانشگاه برتر در زمینه گرنت یوتیلیتی پتنت های ثبت شده در USPTO در سال ۲۰۱۶ میلادی، از سوی آکادمی ملی مخترعین «NAI» و انجمن دارندگان مالکیت فکری «IPO» منتشر گردید. این فهرست که بر اساس داده های دفتر پتنت و علائم تجاری ایالات متحده تدوین شده است، نمایانگر نقش حیاتی ثبت اختراع در تحقیقات نوآورانه محیط های آکادمیک می باشد.

نهادهای NAI و IPO از سال ۲۰۱۳ میلادی به این سو، اقدام به رتبه بندی و انتشار سالیانه فهرست صد دانشگاه برتر در زمینه ثبت و گرنت پتنت می نمایند. پائول سانبرگ، از مدیران ارشد NAI بر نقش کلیدی پتنت های دانشگاهی در رشد اقتصاد منطقه ای و تقویت ارتباط بین صنعت و دانشگاه در مارپیچ سه گانه دانشگاه، صنعت و دولت تأکید نمود و اعلام کرد که انتشار لیست دانشگاه های برتر در زمینه گرنت پتنت یکی از افتخارات این مجموعه به شمار می آید.

مارک لاروئچ، مدیر اجرایی IPO نیز با تأکید بر نقش پتنت در حفظ دستاوردهای تحقیقات دانشگاهی، نقش پویای دانشگاه ها و توجه روزافزون محیط های آکادمیک بر ثبت اختراع، لیسانس و تجاری سازی آن ها را در آموزش و پرورش نسل جدید مخترعین و کارآفرینان ستود. 

دانشگاه کالیفرنیا، مؤسسه تکنولوژی ماساچوست، دانشگاه استنفورد، مؤسسه فناوری کالیفرنیا، دانشگاه Tsinghua از چین، بنیاد تحقیقات ویسکانسین، دانشگاه جان هاپکینز، دانشگاه تگزاس، دانشگاه میشیگان و دانشگاه کلمبیا در لیست ده دانشگاه برتر این لیست قرار گرفته اند. لیست ۲۰ دانشگاه برتر به همراه تعداد پتنت گرنت شده توسط آن ها در جدول ۱  ارائه شده است.

آکادمی ملی مخترعین «NAI »، سازمانی غیر انتفاعی متشکل از دانشگاه های آمریکایی و بین المللی و مؤسسات تحقیقاتی دولتی است و بیش از ۴۰۰۰ مخترع فردی و ۲۵۰ نهاد آکادمیک در آن عضویت دارند. این سازمان در سال ۰۲۰۱ میلادی با هدف تشویق مخترعین و افزایش آگاهی های عمومی در زمینه نوآوری و فناوری، آموزش دانش آموزان نوآور و ترجمه و نشر اختراعات اعضا، تأسیس گردیده است.

انجمن دارندگان مالکیت فکری «IPO » نیز در سال ۱۹۷۲ میلادی به عنوان یک نهاد بازرگانی حمایت از صاحبان اختراع، علائم تجاری، کپی رایت و اسرار تجاری تأسیس گردیده است. حمایت از اعضا در مسائل قانونی، تجزیه و تحلیل چالش های مالکیت فکری، خدمات آموزشی و افزایش آگاهی عمومی در مورد اهمیت مالکیت فکری از مهمترین کارکردهای این نهاد محسوب می گردد.

شایان ذکر است «IPO» همه ساله فهرست سیصد سازمان و نهاد برتر در زمینه ثبت و گرنت US پتنت را منتشر می سازد؛ نکته جالب توجه، قرارگیری یازده دانشگاه در فهرست سال ۲۰۱۶ میلادی این نهاد است، که اخیراً منتشر گردیده است.

جدول ۱  - لیست ۲۰ دانشگاه برتر در زمینه گرنت یوتیلیتی پتنت در USPTO