«سخنان سردبیر محترم نشریه فارسی انجمن شیمی ایران»

علم و دانش، فناوری و نوآوری، اندیشه و تفکر، عقل و اخلاق، فرهنگ و فرهیختگی، ارزشمند ترین میراث بشر برای نسل های آینده ی خویش می باشد. علم و دانش با نوشتن ماندگار و از مالکیت شخصی خارج شده و به دانش و سرمایه ی اجتماعی تبدیل می گردد. پشتوانه عقل و عزت بشریت با هر قومیت، نژاد، ملیت، زبان و مذهبی، بدون شک علم و دانش می باشد. جامعه ای قدر می بیند و بر صدر می نشید، که از علم، عقل، اخلاق و عزت بیشتری برخوردار باشد. علم، فناوری و نوآوری های جدید، فرهنگ نو را خلق نموده و موجبات رشد عقلی یک جامعه فراهم می نماید. حال که موثرترین راه عاقل شدن و دستیابی به فرهیختگی، علم و نوآوری می باشد، بستر سازی نرم افزاری و سخت افزاری جهت دستیابی به توسعه ی علمی به یک ضرورت تبدیل می شود. از جمله بسترهای لازم جهت رشد علمی، بروز، ظهور و توسعه نشریات علمی می باشد. به همین دلیل یکی از اهداف اصلی انجمن های علمی انتشار نشریات تخصصی است. بدون تردید این نشریات از مهمترین منابع جدید علمی محسوب می شوند که آخرین دستاوردهای علمی، پژوهشی و نوآوری را در دسترس دانشمندان، پژوهشگران، دانشجویان، اساتید و سایر علاقمندان قرار می دهند. انجمن شیمی ایران افتخار دارد که از حدود ۱۵ سال پیش مبادرت به انتشار مجله وزین بین المللی JICS   نموده است ، اما توسعه روز افزون علم شیمی و همچنین روند سریع و رو به رشد تحصیلات تکمیلی در ایران سبب شد که انجمن شیمی در چند سال اخیر مبادرت به انتشار ۵ مجله تخصصی شیمی دیگر، در گرایش های شیمی آلی، تجزیه ، معدنی ، شیمی فیزیک و نانو شیمی نیز بنماید. نظر به اینکه همه این مجلات موجود به زبان انگلیسی منتشر می شوند، جای خالی یک نشریه تخصصی شیمی به زبان شیوای فارسی احساس می شد. این موضوع در جلسات هیات مدیره انجمن شیمی ایران بارها مطرح می شد، تا اینکه اخیراً تقاضای جمعی از اعضاء انجمن شیمی ایران مبنی بر انتشار نشریه علمی-پژوهشی تخصصی شیمی به زبان فارسی مورد بحث مجدد قرار گرفت که خوشبختانه انتشار ( نشریه شیمی) به زبان فارسی به تصویب هیات مدیره انجمن رسید. مسلماً پتانسیل انتشار چنین نشریه ای همزمان با سایر نشریات فوق الذکر در توان علمی شیمیدان های ایران عزیز موجود است. قابل ذکر است که برخی از انجمن های شیمی جهان برای مثال انجمن شیمی آمریکا بیش از ۶۰ مجله تخصصی را منتشر می کند.
       اینک افتخار دارد که تاسیس این نشریه را توسط انجمن شیمی ایران با همکاری و حمایت یک هیات تحریریه مجرب و بسیار قوی متشکل از ۶۷ نفر از اعضاء هیات علمی دانشگاه های مختلف را به اطلاع اعضای محترم انجمن شیمی ایران و جامعه ی علمی کشور برسانیم. مسلماً انتشار شایسته و مطلوب چنین نشریه ای بدون همت و مشارکت فعال شیمیدان های ایرانی امکان پذیر نخواهد بود. بنابر این بدینوسیله در خواست میشود با ارسال مقالات کیفی، پرمایه و گران سنگ خود این مجله علمی تخصصی جدید التاسیس را یاری فرمائید.
امید است خداوند قادر متعال که قدرت اندیشه و اندیشیدن را به ما ارزانی داشته است در این راه نیز ما را یاری و توفیق عنایت فرماید.

 دکتر عباس ترسلی
سردبیر نشریه پژوهشهای شیمی

 

آدرس وبسایت نشریه:   http://www.chemistryresearches.ir/