انالله و اناالیه راجعون

با کمال تاثر و تالم در گذشت استاد علم، عقل، ایمان، اخلاق، ادب و منش و بینش انسانی و الهی، جناب اقای پروفسور مهدی  رشیدی را به خانواده محترم، همکاران، هم صنفان، شاگردان و ارادتمندان ایشان، همچنین خانواده ی بزرگ و فرهیخته ی دانشگاه افتخار آفرین شیراز، جامعه علمی و به ویژه جامعه ی پیشتاز و پیشگام شیمی ایران تسلیت عرض نموده و برای آن مرحوم مغفور جنت مکان خلد آشیان غفران الهی و برای بازماندگان، ارادتمندان و شاگردان ایشان از درگاه ایزد منان، صبر جمیل مسئلت می نماییم. بی شک فقدان آن عزیز سفر کرده برای جامعه ی شیمی ایران قابل جبران نیست. 

روحش شاد، یادش گرامی و راهش پر رهرو باد.

الهی آمین

 

زندگینامه مختصری از مرحوم پروفسور مهدی رشیدی (1396-1330)؛

آقای دکتر مهدی رشیدی فرزند محمود، متولد سال 1330 در شهر آبادان است. وی تحصیلات ابتدایی و دبیرستانی خود را در آبادان گذرانده است و در سال 1349 از دبیرستان فرخی این شهر موفق به اخذ دیپلم در رشته ریاضی شده است. با توجه به این که ایشان در دوران تحصیل همواره با استعداد و از شاگردان ممتاز بوده، در همان سال اخذ دیپلم در کنکور دانشگاه تبریز در رشته شیمی پذیرفته و در سال 1353 موفق به اخذ مدرک کارشناسی با کسب رتبه ممتاز از این دانشگاه گردید.

وی سپس جهت ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری وارد دانشگاه لیورپول انگلستان میشود و این مقاطع تحصیلی را نیز با موفقیت سپری میکند.

ایشان در سال 1356 موفق به اخذ مدرک دکتری تخصصی خود در رشته شیمی میشود.

دکتر رشیدی پس از فارغ التحصیلی به استخدام دانشگاه شیراز در آمد و به تدریس دروس مرتبط با رشته تحصیلی خود برای دانشجویان دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می پردازد.

ایشان مراحل ارتقا شغلی خود از استادیاری تا استادی را از سال 1369 لغایت سال 1373 طی نموده است.

وی همزمان پست های مدیریتی را در سطوح بالا عهده‌دار بوده که مهمترین آنها عبارتند از:

  • معاون آموزشی دانشکده علوم دانشگاه شیراز
  • عضو هیات تحریریه و ادیتور مجله انجمن شیمی ایران
  • عضو هیات مشورتی نشریه شیمی و مهندسی شیمی ایران
  • رییس کمیته ارتقاءِ در دانشکده علوم دانشگاه شیراز 
  • عضو هیات ممیزه دانشگاه شیراز

ایشان تاکنون 5 مرتبه به منظور دوره های فرصت مطالعاتی به کشور کانادا اعزام شده اند که ماحصل آن انجام تحقیقات و ارایه مقالات علمی متعدد است.

وی در سال 1370 با همکاری دکتر مهاجر و دکتر عابدینی، کتاب دو جلدی شیمی معدنی را تالیف و ترجمه نمود. این کتاب در سال 1373 به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد.

از دیگر فعالیتهای علمی و پژوهشی وی ارایه 70 مقاله علمی در مجلات بین المللی است که  تعدادی از مقالات چاپ شده ایشان در ژرونال های معتبر امریکا و اروپا آورده شده است.

همچنین سخنرانی های متعددی را در کنفرانسها و همایشهای ملی و بین المللی ایراد نموده اند.

آقای دکتر مهدی رشیدی در طول اشتغال خود جوایز و افتخارات متعددی را کسب نموده اند که مهمترین آنها عبارتند از؛

  • جایزه بهترین سخنرانی تحقیقاتی در گروه شیمی از دانشگاه لیورپول انگلستان در سال 77_1976
  • جایزه بین المللی تبادل علمی، NSERC, از کشور کانادا در سال 1985 
  • و جوایز متعدد دیگر

مرحوم دکتر رشیدی دهها دانشجوی دکتری و کارشناسی ارشد را فارغ التحصل نموده اند که در مسند های استادی دانشگاه و یا صنایع مرتبط نقش آفرین می باشند