با سلام و دعای خیر

احتراما انتخاب شایسته جناب آقای پروفسور محمد رضا سعیدی  را به عنوان استاد سرآمد آموزشی، خدمت دانشمند بزرگوار، خانواده  محترم ایشان، شاگردان و ارادتمندان، دانشگاهیان فرهیخته دانشگاه صنعتی شریف و جامعه علمی شیمی کشور تبریک عرض می نماییم.

بر هیچ یک از شیمیدان های پیشگام و پیشتاز کشور پوشیده نیست که (ایشان) استاد نمونه و شیمیدان برجسته، فرهیخته، اخلاقمدار، متواضع، پرتلاش چه خدمات ارزشمندی به جامعه علمی، به ویژه جامعه علمی شیمی کشور عزیزمان ایران کرده و می کنند. نام نیک این استاد فرهیخته، در سپهر علم و فرهیختگی همچون خورشید می درخشد و سند افتخاری در تاریخ علم شیمی کشور می باشد. این انتخاب شایسته را می ستاییم.

هیات مدیره انجمن شیمی ایران

 

 

سال تولد:      ۱۳۲۳ تهران

دیپلم ریاضی از دبیرستان دارالفنون – تهران ۱۳۴۲

دکتر محمد رضا سعیدی مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه تهران در سال ۱۳۴۵ و کارشناسی ارشد و دکترا را از دانشگاه ماساچوست در امریکا به ترتیب در سال های ۱۳۵۱  و ۱۳۵۳ دریافت کرد.

او پس از انجام یک سال دوره پسا دکتری در دانشگاه برندایز در شهر بستن امریکا، از ۱۳۵۴ در دانشگاه صنعتی شریف (دانشگاه صنعتی آریا مهر، پردیس تهران) و سپس از سال ۱۳۵۶ در دانشگاه صنعتی اصفهان مشغول به کار شد، و از سال ۱۳۶۸ در  دانشگاه صنعتی شربف ادامه داد.

(یاد آوری می شود که در جریان انقلاب سال ۱۳۵۷ دانشگاه صنعتی آریامهر– پردیس اصفهان از پردیس تهران مستقل گردید و بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷ نام آن به دانشگاه صنعتی اصفهان تغیر یافت).

وی با راهنمایی تعدادی دانشجوی ارشد و دکتری با درجه استادی در سال ۱۳۹۴ بازنشسته شد.

رشته فعالیت:   شیمی آلی

سابقه تدریس: بیش از ۴۰ سال

تعداد مقالات: بیش از ۱۳۰ مقاله در مجلات بین المللی با h-index 37   (استخراج در ۹۸/۲/۹   از Google Scholar)

تعداد ارجاعات تا ۹۸/۲/۹ برابر با ۴۱۹۵

تالیفات: دو کتاب تالیفی (شیمی عمومی، شیمی آلی، و ترجمه سه کتاب و ویرایش های بعدی آنها با همکاری آقای دکتر میر محمد صادقی (ترجمه ویرایش هفتم کتاب شیمی آلی ولهارد در سال ۱۳۹۷، و ترجمه ویرایش هشتم کتاب شناسایی ترکیبات به روش طیف سنجی نیز در سال ۱۳۹۷ به چا پ رسید).

 استاد برگزیده  آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف، استاد برگزیده نمونه کشوری در سال ۱۳۷۶، دریافت جایزه خوارزمی در سال ۱۳۷۸، برگزیده جشنواره پژوهشی معاونت پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری ۱۳۸۵، انتخاب ترجمه کتاب شناسایی ترکیبات آلی به روش طیف سنجی بعنوان کتاب فصل توسط وزارت ارشاد اسلامی ۱۳۸۸.

ایشان نیز در سال ۲۰۱۲ در جمع برترین دانشمندان جهان قرار گرفت.

 سوابق اجرایی در دانشگاه صنعتی اصفهان و در دانشگاه صنعتی شریف:

در مدت خدمت در این دو دانشگاه سمت های اجرایی مختلف زیر را به عهده داشته اند :

رییس دانشگاه، رییس دانشکده، رییس کتابخانه دانشگاه، معاون دانشکده