با سلام و احترام

احتراما، باطلاع همکاران گرامی می رساند که هفته گذشته، پنج ناشر بین المللی

 American Chemical Society, Brill, Elsevier, Wiley  , Wolters Kluwer

بصورت ائتلافی، علیه بزرگترین شبکه اجتماعی علمی ResearchGate، شکایت قانونی به منظور حذف مقالاتی که بدون رعایت کپی رایت، توسط افراد دارای پروفایل در آن، روی  این وبسایت بارگذاری شده را  به دادگاه ارائه کردند.

لازم به ذکر است که به بارگذاری متن مقالات در پروفایلهای فردیSelf-archiving  گفته می شود. از آنجا که شبکه های اجتماعی علمی همانندResearchGate ،Linkedin  و ..در بخشTerms and Conditions   خود، مسئولیت بارگذاری غیرقانونی فایل مقالات چاپ شده را به نحوی از خود سلب کرده و بر عهده نویسنده مقاله گذاشته اند،  از همکاران گرامی خواهشمند است چنانچه فایل pdf  مقالات چاپ شده خود که طبق نتیجه روش بررسی ارئه شده در ذیل، بارگذاری متن کامل آنها در پروفایلهای شخصی، مجاز نیست، را در پروفایلهای خود بارگذاری کرده اند، آنها را حذف کرده و لینک خلاصه مقاله از وبسایت مجله را بارگذاری نمایند.  طبیعی است کسی که بدنبال مقاله شماست در صورتی که دسترسی قانونی به آن مجله داشته باشد می تواند متن کامل مقاله شما را مشاهده و دانلود کند و اگر دسترسی به متن کامل آن نداشته باشد،  میتواند بصورت شخصی با ایمیل از شما درخواست کند مقاله را برایش ارسال کنید.

از آنجا که در محیط دانشگاه، به دلیل اشتراک پایگاه ها، ممکن است متن کامل مقالات براحتی در دسترس قرار گیرد، جهت اطمینان از اینکه مجاز به بارگذاری فایل مقالات خود در پروفایل هایی همانند  ResrachGate هستند یا نه، لطفا عنوان مجله را در وبسایت http://www.sherpa.ac.uk/romeo/search.php جستجو کرده و با توجه به راهنمای آن وبسایت،  که مجلات را از نظر  مجاز بودن بارگذاری مقالات آنها در پروفایلهای شخصی، با کدهای رنگی  اشاره شده  در فایل پیوست، طبقه بندی کرده،  اقدام فرمائید.

حداقل، پیامد سوء بارگذاری غیر مجاز متن کامل مقالات در این پروفایل ها، می تواند ورود نام نویسندگان به لیست سیاه ناشرین و عدم پذیرش  مقالات آنان به دلیل "عدم رعایت اخلاق انتشار" در مجلاتی باشد که توسط این ناشرین چاپ می شود.