دستگاه تخمین مقاومت غلتشی نانوکامپوزیت‌های پلیمری، با تلاش پژوهشگران دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان ساخته شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان، دستگاه تخمین مقاومت غلتشی نانو کامپوزیت‌های پلیمری در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد فرزانه خسروجردی در رشته مهندسی پلیمر با راهنمایی دکتر هژیر کورکی طی دو سال کار علمی مستمر طراحی و ساخته شد.

کورکی درباره عملکرد دستگاه گفت: دستگاه‌های موجود در حال حاضر با تایرهای ساخته شده و آماده کار می‌کنند که هزینه‌ها را بالا می برد اما این دستگاه از روی آمیزه یا کامپوند مقاومت غلتشی را اندازه می‌گیرد.

به گفته وی از آنجا که آمیزه برای تولید تایر استفاده می‌شود با این روش ضمن افزایش سرعت عمل، کاهش هزینه‌ها انجام تحقیق و اعتبار نتایج بالاتر می رود.

کورکی میزان مورد نیاز آمیزه برای اندازه گیری مقاومت غلتشی را بین 15 تا 75 گرم و ضخامت نمونه را بین یک تا پنج میلی متر در ابعاد 15 در 10 سانتی متر اعلام کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته افزود: نتایج حرکت حسگر گرانشی روی نمونه‌ها کدگذاری شده و با پردازش رایانه‌ای نتایج معیار مقاومت غلتشی سنجیده می شود که از اعتبار و پایایی بالا برخوردار است.

به گفته کورکی، فناوری استفاده شده در این دستگاه هایتک (فناوری پیشرفته) بوده و علاوه بر صنایع تایرسازی در صنایع نظامی و معدنی نیز کاربرد دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته افزود: برد الکترونیکی دستگاه با همکاری دکتر محمدعلی باقرزاده کوهبنانی عضو هیئت علمی گروه قدرت و کنترل دانشگاه ساخته شده است.

کورکی افزود: در مرحله بعدی امکان اتصال بی سیم دستگاه به رایانه، تحلیل آنلاین نتایج و امکان به‌آزمون گذاشتن نمونه‌ها در بازه دمایی منهای 30 تا 60 درجه سانتی گراد فراهم خواهد شد.

وی درخصوص اهمیت کار دستگاه گفت: بیشترین اتلاف انرژی جنبشی تولید شده توسط موتور مربوط به تایرها است و کاهش مقاومت غلتشی تایر منجر به افزایش بهره‌وری، کاهش مصرف سوخت، افزایش عمر مفید آنها و کمک به حفظ محیط زیست می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته گفت: در مواردی مانند نوار نقاله که در حال حرکت دچار تغییر می‌شود محاسبه انرژی اتلافی و مقاومت غلتشی برای تهیه قطعات لاستیکی که حین کاربرد تحت تغییر شکل قرار می‌گیرند از اهمیت زیادی برخوردار است.

کورکی خواستار حمایت دانشگاه برای طراحی و ساخت دستگاه مخلوط کن و پرس داغ شد تا ضمن تکمیل چرخه کار دستگاه فرصت ‌سازی و درآمدزایی برای دانشگاه نیز ایجاد شود.

گفتنی است فرزانه خسروجردی دانش آموخته مهندسی پلیمر دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان از مهرماه امسال تحصیل خود را در مقطع دکتری در دانشگاه صنعتی سهند آغاز کرده است.