گروهی از محققان با همکاری ۲ پژوهشگر ایرانی روشی نوین برای فیلم های بسته بندی حافظ محیط زیست ابداع کرده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، ورقه هایی که از چند لایه پلی (اسید لاکتیک) (PLA) و نشاسته ترموپلاستیک (TPS) ساخته می شوند، ویژگی های مکملی دارند که در بسته بندی های حافظ محیط زیست کارآمد هستند.

در همین راستا گروهی از محققان بین المللی با همکاری احمد رضایی کلاهچی و احسان بهزادفر یک فرآیند کواکستروژن سه خطی داخلی برای ساخت ورقه یا فیلم های چند لایه ای ابداع کردند.

در کل اکستروژن یکی از عمومی ترین فرایندهای تولید محصولات پلیمری است. این فرایند در تولید محصولاتی که بصورت یکنواخت و مداوم تولید می شوند (مانند لوله و پروفیل ها) کاربرد دارد. فرایند کواکستروژن نیز اکستروژن چند لایه از مواد بطور همزمان است.

این فیلم ها با نرخ برش (Shear rate) و نسبت ویسکوزیته (چسبناکی) متفاوت با و بدون سازگار کننده ها تولید شدند. برای بررسی استحکام چسبندگی و یکنواختی این فیلم ها از آنالیزهای رئولوژیکی و حرارتی استفاده شد.

رئولوژی در واقع رفتار ویسکوز و الاستیک سیستم‌ها را به صورت مجزا و در ارتباط با یکدیگر بررسی می‌کند.

درهرحال نتایج بررسی و تحلیل ها نشان داد که نرخ برش تا ۱۳۶درصد بر استحکام چسبندگی تأثیر دارد. نسبت ویسکوزیته یا گرانروی که بر اساس محتوای نرم‌کننده در TPS تغییر می‌کند، استحکام چسبندگی را تا ۴۸ درصد در محدوده‌های مورد بررسی تحت تأثیر قرار می‌دهد، که حداکثر آن را در ۲۵ درصد وزنی نرم‌کننده‌های اضافه شده نشان می‌دهد.

این پژوهش اهمیت پارامترهای مواد و پردازش را در طراحی یک روش بسته بندی حافظ محیط زیست برجسته می کند.