به گزارش روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد، یک تیم دانش آموزی دبیرستان شاهد فردوسی مشهد  با همکاری دکتر مسعود میرزائی شهرابی استاد گروه  شیمی دانشکده علوم  دانشگاه فردوسی مشهد و پژوهشسرای  رازی آموزش و پرورش ناحیه دو مشهد  موفق شدند کاربرد جدیدی برای ترکیب پلی اکسومتالات ها بر پایه کگین را بدست آورند که  یک دستاورد جدید در این زمینه  محسوب می  شود.

دکتر مسعود میرزائی عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه اظهار داشت: این دانش آموزان این آزمایش را بارها و بارها  با نرم افزارFLUCAشبیه سازی کرده اند ، آنها یک الکترون را با انرژی 2GeV  به سمت ترکیب های  K4SiMo12O40 و     K3PMo12O40  و  K4SiW12O40پرتاب کرده اند و توانسته اند فوتون هایی با طیف های متفاوت مثل پرتوی گاما ، پرتوی X ، فرابنفش و زیرقرمز بدست بیاورند که نکته قابل اهمیت این آزمایش، این است که آنها پرتوی X با انرژی بی نظیری تولید کرده اند که قابلیت این را دارد به جای ماده تنگستن در لامپ تولید پرتوی ایکس استفاده شود و نکته دیگر آنکه پرتوی گامایی که تولید به دست می آید انرژی بالایی داشته  و از نوع گامای زوج تخریبی است. به عبارت دیگر در زمان  برخورد الکترون با ترکیب های کگین به جای تولید فوتون یک الکترون و پوزیترون تولید میشوند که در مرحله بعد الکترون با پوزیترون  واکنش نشان می دهد  و در اثر این واکنش فوتون تولید می شود.

دکتر مسعود میرزائی شهرابی افزود:  قطعا این گونه دست آوردها بدون تکیه بر آزمایش ها و پژوهش های اساتید و دانشمندان گذشته که در این زمینه فعالیت های علمی بسیاری داشته اند حاصل نمی شود که در همین راستا تلاش ها، تجربیات و آزمایش های علمی ارزشمند دکتر اشتیاق حسینی استاد شیمی معدنی دانشگاه فردوسی مشهد حائز تقدیر است. وی ابراز امیدواری کرد که فعالیت های پژوهشی پژوهشگران جوان و با انگیزه می تواند افق های روشنی را برای آینده کشور به ما نشان دهد.

لازم به ذکر است پلی اکسومتالات ها ترکیب های فلز-اکسیژن هستند که کاربردهای فراوانی در حوزه  کاتالیست ها، دارویی و ذخیره  گاز دارند.