محققان دانشگاه های کلمبیا و نورت وسترن با همکاری یکدیگر یک لیزر زیستی سازگار با بدن انسان ابداع کرده اند که قادر به کاشت در درون بافت های زنده بدن است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، لیزرهایی که تا به امروز ابداع شده اند به بافت زنده بدن آسیب می رسانند، اما این لیزر جدید برای ترمیم و بازسازی و جراحی بافت های زنده بدن قابل استفاده است، بدون آنکه آسیبی به این بافت ها وارد کند.

ضخامت این لیزر تنها ۱۵۰ نانومتر بوده و استفاده از آن مستلزم مصرف مقدار کمی برق است. انتظار می رود در آینده نزدیک وسیله میکروسکوپی خاصی ابداع شود که با استفاده از آن بتوان این اشعه لیزر را بر روی بخش های مورد نظر بدن تاباند و بدین شیوه برخی مشکلات و بیماری ها مانند اختلالات عصبی را درمان کرد.

همچنین از این لیزر منحصر به فرد می توان برای شناسایی برخی انواع بیماری ها که تشخیص آنها به شیوه عادی دشوار است،  بهره گرفت. به عنوان مثال لیزر یادشده برای حمله به سلول های سرطانی، پاکسازی بافت های بیمار و تخریب شده و خروج پروتئین های سمی از بدن قابل استفاده است. لذا این روش منحصر به فرد می تواند برای درمان انواع سرطان و بیماری هایی همچون آلزایمر و پارکینسون موثر باشد.

بخش عمده تجهیزات مورد نیاز برای لیزرافکنی در درون بدن بین ۵۰ تا ۱۵۰ نانومتر ضخامت دارد و برای تولید آن از شیشه استفاده می شود. ابزار یادشده یک هزارم موی انسان ضخامت دارند و باید برای کسب اطمینان از کارآیی و امنیت آنها آزمایش های بیشتری انجام شود.