محققان آلمانی برای اولین بار موفق به طراحی و تولید میکروسکوپی شده اند که قادر به نمایش آنی حرکت ویروس ها در درون یک سلول است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، میکروسکوپ یادشده قادر به ثبت تصاویر حرکت موجوداتی است که ابعاد آنها به یک میلیونیوم یک میلیمتر می رسد.

تولید میکروسکوپ با چنین قابلیتی ضمن آنکه موجب صرفه جویی در وقت می شود، برای مشاهده حرکات ریزترین جانداران فعال در درون بدن انسان مفید است.

میکروسکوپ مذکور برای شناسایی اشیا و موجودات بسیار ریز از تابش اشعه لیزر بر روی نمونه آزمایشگاهی استفاده می کند. تابش نور لیزر موجب می شود تا مولکول های نمونه آزمایشگاهی به هیجان آمده و بر مبنای طول موج های متفاوت خود بدرخشند.

میکروسکوپ با دریافت نور بازتابیده شده از نمونه، می تواند تصویر دقیق تری را نسبت به دیگر میکروسکوپ های موجود در بازار تهیه کند. کاربرد روش مذکور تعداد تصاویر تهیه شده از هرنمونه را به ۶۰ فریم در ثانیه افزایش می دهد که حتی از سرعت ضبط تصاویر توسط دوربین های حرفه ای سینمایی نیز بیشتر است.

فاصله میان تابانده شدن نور بر روی نمونه و بازگشت آن و تهیه تصویر نهایی تنها ۲۵۰ میلی ثانیه است و لذا این فناوری برای تصویربرداری آنی از نمونه ها قابل استفاده است. انتظار می رود تولید میکروسکوپ های مجهز به این فناوری تا سال آینده میلادی آغاز شود.