تهران - ایرنا - محققان دانشگاه کالیفرنیا یک راهکار جدید دارورسانی کشف کردند که می‌تواند مانع رشد تومور و بازگشت سرطان در مدل‌های حیوانی شود.

به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، در مطالعات اولیه مشخص شد می‌توان عملکرد نوعی از سلول‌های چربی موسوم به ادیپوسیت که انرژی لازم برای رشد تومور و متاستاز را تامین می‌کنند، به گونه‌ای تغییر داد که نقش بدخیم آن‌ها در رشد تومور، معکوس شده و داروهای ضد سرطان را مستقیما به محیط رشد تومور منتقل کنند.

در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی در روش‌های درمانی سرطان به وقوع پیوسته است، با وجود این در بسیاری موارد، سرطان مجددا باز می‌گردد و حتی ممکن است شدیدتر از قبل باشد. به‌منظور جلوگیری از بازگشت سرطان لازم است داروها مستقیما در محل ابتلا به بیماری آزاد شوند. از آنجا که سلول‌های چربی در بدن انسان به وفور یافت می‌شوند و می‌توان آن‌ها را به سادگی جدا سازی و ضدعفونی کرد،‌ محققان دانشگاه کالیفرنیا به این فکر افتادند که از سلول‌های چربی برای دارورسانی به سرطان استفاده کنند.

محققان از طریق تجهیز سلول‌های چربی با استفاده از کپسول‌های حاوی داروی ضدسرطان نشان دادند که می‌توان مسیر متابولیسم چربی را به عنوان ابزاری برای تحویل داروهای خاص به تومور مورد استفاده قرار داد. همچنین در این تحقیقات مشخص شد سلول‌های حامی موجود در بافت تومور را می‌توان به‌ شکل اسب تروا به‌ کار گرفت از آن‌ها برای درمان سرطان بهره برد. این شیوه علاوه بر درمان سرطان برای مبارزه با سایر بیماری‌های مرتبط با متابولیسم چربی نیز کاربرد دارد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Matter منتشر شده است