شیمی آلی آزمایشگاهی

یک رویکرد مقیاس مینی و مقیاس میکرو

ویرایش 6

 

نوشته: جان سی گیلبرت، استفان اف مارتین

ترجمه: دکتر عباس تیموری(استاد دانشگاه پیام نور) و حسین اعتدالی حبیب آبادی

 

شیمی آلی مطالعه‌ ترکیبات کربن است. شیمی آلی زمینه‌ای گسترده، غنی از اطلاعات و به طور ذاتی بسیار سودمند می‌باشد. پژوهش در شیمی آلی برای تولید ترکیبات جدیدی که به زندگی غنا می‌بخشند، ساخت داروهایی که بر طول عمر می‌افزایند و کسب دانش در زمینه‌ درک اصول شیمیایی حاکم بر زنده بودن، در جریان است. درک شیمی آلی با برداشت صحیحی از ساختار مولکولی آغاز می‌شود. ساختار کلید همه چیز در طبیعت، شیمی آلی است!شیمی آلی بر زندگی ما سایه افکنده و به جهان اطراف ما شکل و شخصیت داده است. این علم بر شرایط اقلیمی ما تأثیر گذاشته، حمل و نقل ما را سوخت‌رسانی کرده و به مواد غذایی طعم و بو داده است. «شیمی آلی آزمایشگاهی، یک رویکرد مقیاس مینی و مقیاس میکرو»، با مفاهیم شیمیایی که برای درک واکنش‌های آلی ضروری می‌باشد با استفاده از نمونه‌های عملی و مقیاس‌ها برای ایجاد اعتماد به نفس در دانشجویان برای تسلط بر موضوعی اغلب دلهره‌آور، آن‌ها را هدایت کرده است.

این متن کلاسیک که به معرفی آزمایشگاه شیمی آلی می‌پردازد برای شیمیدانان خاص و غیر خاص فعال در آزمایشگاه‌های دانشگاه و صنعت طراحی شده و هیچ کتاب دیگری همانند آن نیست اگر اغراق نکرده باشم. نسخه جدید این کتاب پیشرفته‌تر و دانشجوپسند می‌باشد و مقدمه‌ای هم بر جنبه‌های نظری و توصیفی و هم عملی شیمی آلی را پوشش می‌دهد که شامل ابزار مفید مطالعه جدید بوده و مثل همیشه، تمرکز جذابی بر روش‌های آزمایشی، کاربردهای صنعتی و موضوعات پیشرفته، ایمنی در آزمایشگاه و طریقه دفن مواد و تفکیک آنان دارد در صورتی که بقیه کتاب‌های آزمایشگاهی شیمی آلی، به اصول اولیه مفاهیم شیمی آلی اشاره‌ای نمی‌کنند و ایمنی را هم به صورت مختصر در فصول اولیه خویش با نگاهی اجمالی بیان می‌نمایند.

این کتاب یک دید کلی رایج و دقیق از شیمی آلی برای دانشجویان فراهم می‌کند و علاوه بر آن بر اصول اساسی که زیر رشته‌های‌ این موضوع را با هم ترکیب می‌کند تمرکز دارد. ویرایش ششم سال ۲۰۱۶ میلادی همچنان بر مفاهیم اساسی و بنیادی تأکید داشته و اگر اولین راهنمای جامع برای برنامه‌ریزی آزمایشگاهی پیشرفته در ده سال اخیر جهت پرداختن به هر دو جنبه نظری و عملیاتی، طراحی، تجهیزات و عملکرد نباشد یکی از پیشگامان این زمینه است. البته هر چند احتمال دارد که بعضی دستگاه‌ها نظیر کروماتوگرافی گازی، طیف‌سنجی جرمی و رزونانس مغناطیسی هسته به دلیل بسیار گران بودن در آزمایشگاه شما موجود نباشند یا بعضی واکنشگرها و معرف‌ها در آزمایشگاهتان نباشند و نتوانید بعضی واکنش‌ها را انجام دهید و به قول معروف، شنا را بدون آب و رانندگی را بدون تمرین عملی با خودرو نمی‌توان درک کرد منتهی دیدن فصول مربوطه خالی از لطف نیست و لااقل می‌فهمید که چه اعتباری نه تنها در شیمی آلی بلکه در سایر رشته‌ها نظیر داروسازی، فیتوشیمی، زیست شناسی، مهندسی شیمی و پزشکی قانونی دارند.

البته این یک کتاب کمکی است بنابراین شما می‌توانید این مفاهیم اغلب دلهره‌آور را متوجه شوید و بایستی به کتاب‌های نظری شیمی آلی هم گوشه چشمی نشان دهید تا اصول اولیه مفاهیم آلی را درک کنید. این کتاب صدها نوع از مسائل عملی را در هر چه که شما در دوره شیمی آلی دوره کارشناسی یا حتی کارشناسی ارشد و دکترا با آن روبرو خواهید شد پوشش می‌دهد. این راهنمای عملی باعث می‌شود که شما عملکرد روش خود در شیمی آلی را سریعاً بیاموزید و می‌توانید فصول‌ و انواع مسائل مختلف که بیشتر شما را به چالش کشیده، جمع‌آوری و انتخاب کنید.

کتاب اصلی در۲۶ فصل معرفی شده و در ترجمه آن، سعی گردیده است که آن را در یک جلد تقدیم به مشتاقان علم شیمی کنم. ترجمه این کتاب عاری از خطا نمی‌باشد ولی تا آنجا که در وُسعم بوده است رعایت امانتداری در کتاب را کرده‌ام و حتی مقدار انگشت شماری از تجربیات شخصی خود را نیافزوده‌ام. در انتهای کتاب، واژه نامه‌ای گذاشته‌ام که اصطلاحات خاص شیمی آلی را به زبان ساده و بلیغ فارسی از زبان انگلیسی ترجمه کرده‌ام و در پاورقی صفحات کتاب نیز آمده است. من منتظر توضیحات، انتقادات و پیشنهادهای شما برای هر چه بهتر شدن ترجمه کتاب هستم. با من می‌توانید با رایانامه  a_teimouri@pnu.ac.ir  در تماس باشید.

 

۱۵  درصد تخفیف برای اعضای محترم انجمن شیمی ایران

 

لطفا جهت تهیه کتاب و کسب اطلاعات بیشتر با آقای سید محمد رضا سمسارزاده و با شماره  09131172642  تماس حاصل فرمایید.

 

نکته: معرفی کتاب در سایت انجمن مبنی بر تایید محتوای علمی نمی باشد.