دستاوردهای علمی علاوه بر گسترش مرزهای دانش باید به رفع معضلات کشور منجر شود

 

دکتر ناهید پوررضا، استاد نمونه کشوری و عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، گفت: امیدوارم به جایی برسیم که دستاوردهای علمی علاوه بر گسترش مرزهای دانش به رفع معضلات کشور منجر شود.

به گزارش اداره کل روابط‌عمومی وزارت علوم، دکتر پوررضا، در آیین نکوداشت اعضای هیئت علمی نمونه کشوری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی که امروز (سه‌شنبه) در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، اظهار داشت: بدون شک زیربنای پیشرفت هر کشور مدیون آموزش آن است. فرزندان کشور در مقاطع ابتدایی و متوسطه حداقل نیازهای آموزشی را فرامی‌گیرند و در مقاطع دانشگاهی تخصص‌های لازم را می‌آموزند تا خدمات ارزنده‌ای را به میهن خود ارائه دهند.
وی افزود: بدون تردید صرف هرگونه هزینه برای آموزش در کشور سودآور است؛ چرا که فراگیری تخصص توسط فرزندان این مرزوبوم، عدم نیاز به تخصص افراد خارجی را به همراه خواهد داشت که این مایه سربلندی، شکوفایی و استقلال و عظمت کشور اسلامی ما خواهد بود.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در ادامه با اشاره به پیشرفت کشور و جوانان تصریح کرد: مسلماً برای رسیدن به این راه باید اسباب پیشرفت هر چه بیشتر جوانان با استعداد، نخبه و میهن‌دوست فراهم شود و به‌گونه‌ای عمل شود که جوانان از تجربه و اندوخته‌های اساتید جهت تعالی خود استفاده کنند. این وظیفه خطیر ماست که از این جوانان انسان‌هایی توانمند، صادق، مسئولیت‌پذیر تربیت کنیم که به‌خوبی بتوانند سکان اداره مملکت را در آینده برعهده بگیرند.
دکتر پوررضا با اشاره به دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری گفت: تأسیس دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری باعث پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای در تحقیقات علمی و جایگاه علمی کشور در جهان گردیده است. اکنون به نظر می‌رسد که باید به کیفیت این دوره‌ها توجه بیشتری شود چرا که به لحاظ کمی گسترش‌های کافی صورت‌گرفته است.
وی در ادامه افزود: باتوجه‌به پیشرفت‌های شگفت‌انگیز در پژوهش و فناوری و همچنین منابع سرشاری که در کشور وجود دارد، انتظار می‌رود که امکاناتی جهت سوق دادن بیشتر این دستاوردها به سمت فناوری و کاربردی کردن نتایج تحقیقات در این مرحله صورت گیرد تا خودکفایی مدنظر همگان تحقق یابد.
استاد نمونه کشوری خاطرنشان کرد: خوشبختانه اقدامات بسیاری در این زمینه صورت‌گرفته است که جوانان افتخارآفرین‌مان نقش به‌سزایی در آنها داشته‌اند. اما درخواستم از مسئولان محترم این است که جهت معیشت و رفاه هیئت‌علمی شاغل بازنشسته و به‌خصوص اساتید جوان که آینده‌ساز ما هستند تمهیدات لازم را فراهم آورند تا بتوانند با طیب خاطر به فعالیت‌های علمی خود بپردازند و باعث رشد و بالندگی ایران عزیزمان باشند.
وی در پایان ضمن تشکر از مجموعه مسئولان وزارت علوم گفت: امیدوارم به جایی برسیم که دستاوردهای علمی علاوه بر گسترش مرزهای دانش به رفع مشکلات کشور منجر شود.

 

لینک خبر: https://www.msrt.ir/fa/news/59846/