خلاصه ای از زندگی نامه دکتر محمد رحیمی زاده

 

 

دکتر محمد رحیمی زاده قریب 60 سال پیش شهر مقدس مشهد در همسایگی بارگاه منور آقا امام هشتم تولد کودکی را جشن گرفت که قرار بود در سال های آینده به یکی از پژوهشگران برجسته و دانشمندان خستگی ناپذیر وطنش بدل شود. کودک را محمد نام نهادند تا علایق مذهبی و گرایشهای روحانی خانواده را در این نامگذاری نشان دهند.

دکترمحمدرحیمی زاده در آذر ماه سال1329ه.ش درشهرمقدس مشهد به دنیا آمدند. تحصیلات ابتدایی را در دبستان پهلوی به پایان رساندند و سپس در مدرسه نمونه نادرشاه ادامه تحصیل دادند. در سال 1348 در رشته ریاضی دیپلم گرفتند و در همان سال در اولین آزمون سراسری کشور شرکت نمودند و به دلیل علاقه به شیمی، اولین انتخابش رشته شیمی بود. چون دومین نفر در کنکور بودند، قبول شدند. در بهمن ماه سال 1351 با معدل 19/60 فارغ التحصیل شدند. در همان سال به عنوان کارشناس آزمایشگاه شیمی آلی در همان دانشگاه مشغول به کار شدند و در تیر ماه سال 1352 با بورس وزارت علوم به کشور انگلستان برای ادامه تحصیل رفتند و در بهترین دانشگاه دنیا (IMPERIAL COLLEGE) که هم اکنون یکی از 10 دانشگاه برتر دنیا است ادامه تحصیل دادند.

دکترمحمد رحیمی زاده در حین تحصیل به مطالعه و تحقیق پیرامون موضوعاتی چون ترکیبات داروئی، تهیه ترکیبات هتروسیکل، تهیه صنعتی بنزوئیک اسید، تهیه الکیدرزین ها پرداخته است. ایشان پس از اخذ مدرک دکترا از کالج سلطنتی لندن درسال 1306 و فوق دکترا از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا آمریکا در سال 1364 و دانشگاه دلور آمریکا درسال 1370 ه.ش به ایران بازگشتند و به عنوان عضو هئیت علمی دانشکده ی علوم دانشگاه فردوسی مشهد استخدام شدند و مرتبه ی استادی را کسب نمودنددکتر . محمد رحیمی زاده استادیار دانشگاه تهران و سپس به مرحله ی علمی دانشیاری و سپس به مرحله ی علمی استادی دانشکده ی علوم دانشگاه فردوسی مشهد رسید. ایشان عضو هئیت علمی دانشکده ی علوم دانشگاه فردوسی مشهد به تدریس دروس رشته ی شیمی در این دانشکده پرداخته و راهنمائی، مشاوره نظارت بر 19پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا را بر عهده داشته است. دکتر محمدرحیمی زاده از جمله ابداع کنندگان برخی از ترکیبات داروئی مانند راینیتسین، تهیه بنزوییک اسید، تهیه اتیلن دی آمین از دی کلرواتان در محیط خشک می باشددکتر محمد رحیمی زاده در کنار تدریس به مطالعه و تحقیق و تالیف پیرامون آثاری چون شیمی آلی ، اساس مکانیسمی واکنشهای آلی ، بررسی مکانیسمی واکنشهای آلی، تهیه بنزوییک اسید، تهیه اتیلن دی آمین از دی کلرو اتان در محیط خشک پرداخته است. محمدرحیمی زاده از جمله متخصصان رشته ی شیمی می باشد که در اموری چون بررسی مکانیسمی واکنشهای آلی، جداسازی و شناسایی ترکیبات طبیعی ، سنتز ترکیبات شیمیایی دارویی و طبیعی مختلف دارویی تخصص می باشد.

برخی از آثاربه جا مانده از ایشان:

  • بررسی مکانیسمی واکنشهای الی
  •  تهیه بنزوئیک اسید
  •  سنتز ترکیبات شیمیایی دارویی و طبیعی مختلف
  • ...

دکتر محمد رحیمی زاده مثل اغلب دانشوران این سرزمین دارای سوابق علمی و اجرایی است. بخشی از این سمت ها عبارتند از:

  • مدیر گروه دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد به مدت 10 سال
  • معاونت پژوهشی دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد به مدت 6 سال
  • مدیر کل نظارت و ارزیابی آموزشی دانشگاه فردوسی به مدت 6 سال
  • رئیس دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد به مدت 2 سال
  • معاونت پژوهشی  دانشگاه فردوسی مشهد به مدت 4 سال
  • ریاست شورای انتشاراتی دانشگاه فردوسی مشهد
  • عضو شورایعالی انجمن شیمی ایران
  • ...