موفقیت محققان کشور در ساخت پلیمر جاذب آرسنیک

پژوهشگران دانشگاه ارومیه به منظور تهیه پلیمرهای سه بعدی عامل‌دار با قابلیت جذب یون‌های فلزی سنگین، پس از چهار سال تلاش مداوم، موفق به اصلاح پلیمر ( پلی استایرن-آلترناتیو- مالئیک انیدرید) شدند که عملکرد آن بسیار چشمگیر بوده و در صنایع مختلفی از جمله پزشکی، کشاورزی و فناوری‌های پیشرفته نساجی قابل استفاده است.

دکتر پیمان نجفی مقدم عضو هیات علمی دانشکده شیمی دانشگاه ارومیه با همراهی دانشجوی دکتری خود محمد بهروزی موفق به ساخت سنتز سوپر جاذب شده اند که عملکرد آن در جهت صرفه جویی در مصرف و ذخیره سازی آب کشاورزی و کاربردهای بهداشتی بسیار مفید و قابل توجه می باشد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر پیمان نجفی مقدم، عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه در این باره گفت: در حال اجرای طرح تحقیقاتی ساخت پلیمر جاذب آرسنیک هستیم.

دانشیار شیمی پلیمر دانشگاه ارومیه افزود: این کار تحقیقاتی منجر به تهیه پلیمری از نوع رزین سه بعدی عاملدار با قابلیت جذب فلزات سنگین از محیط‌های آبی برای نخستین بار در کشور می‌شود.

وی با اعلام این که نتایج بررسی‌ها نشان داده است که رزین‌های تهیه شده از قابلیت بسیار خوبی در حذف فلزات سنگین و سمی مانند آهن، مس، روی و پالادیوم از محیط‌های آبی برخوردارند، اظهار کرد: همچنین این پلیمرها در صنایع تصفیه آب و فاضلاب‌های صنعتی و بخش شیلات کاربرد دارند.

نجفی مقدم خاطر نشان کرد: قیمت پایین، ساده بودن، استفاده از مواد اولیه داخلی از ویژگیهای پلیمر ساخته شده در دانشگاه ارومیه به شمار می رود.

وی افزود: در ادامه ساخت انواع این پلیمرها، درصدد ساخت پلیمری هستیم که توانایی جذب آرسنیک را از آبهای سطحی داشته باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه ارومیه تصریح کرد: آرسنیک یکی از فلزات سنگین است که حذف آن بسیار با اهمیت بوده و تاکنون روشی برای حذف آن با استفاده از رزین ها به دست نیامده است و ما امیدوار هستیم با تجهیز آزمایشگاه های شیمی دانشگاه ارومیه و تجهیزات مرتبط با پلیمر، گام های بعدی جهت ساخت این نوع پلیمر را سریع‌تر طی کنیم.

 

لینک خبر ایسنا : https://www.isna.ir/news/92100401915/

لینک خبر دانشگاه ارومیه: http://news.urmia.ac.ir/node/2905