با سلام
انجمن شیمی ایران ، موفقیت این موفقیت بزرگ کسب شده را خدمت جناب آقای پروفسور علی اکبر میرزائی عضو محترم هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان و هم چنین دانشگاهیان دانشگاه زیبا وکم نظیر و افتخارآفرین سیستان و بلوچستان تبریک عرض می نماید.
با آرزوی توفیق روز افزون برای ایشان 
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

به نام خدا

فیشرتروپش تکنولوژی تولید هیدروکربن­های با ارزش نظیر آلفین­ های سبک، بنزین و ... از مواد اولیه­ ی کربن­دار مانند پسماندهای کشاورزی، زغال­سنگ و گاز طبیعی است. بر اساس نتایج حاصل از آنالیز اطلاعات در پایگاه استنادی Web Of Science (WOS)، جمهوری اسلامی ایران (تا ابتدای سال 2018 میلادی) در حوزه­ی مقالات تحقیقات فیشرتروپش (Fischer Tropsch)، پس از کشورهای آمریکا، چین، ژاپن، فرانسه، آلمان، آفریقای جنوبی و هلند در رده ­ی نهم بین المللی قرار دارد.

 

شکل 1. رتبه بندی بین المللی کشورهای پیشتاز در زمینه ی تحقیقات فیشرتروپش بر اساس نتایج پایگاه استنادی WOS

 
این نتایج بر اساس جستجوی کلمات کلیدی Fischer Tropsch یا CO Hydrogenation در عنوان مقالات ایندکس شده در پایگاه استنادیWeb Of Science، مطابق شکل 2 حاصل شده است.

شکل 2 . کلمات کلیدی جستجو شده در پایگاه استنادی WOS

 

بر اساس این بررسی (شکل 3)، دانشگاه سیستان و بلوچستان با انتشار نزدیک به 25 درصد اسناد تولیدی در این حوزه، در بین مراکز تحقیقاتی و دانشگاه ­های جمهوری اسلامی ایران، رده­ ی نخست قرار دارد.

 

شکل 3. رتبه بندی مراکز تحقیقاتی داخلی (از سال 1998 تا 2018 میلادی) در زمینه تولید مقالات علمی تکنولوژی فیشر-تروپش بر اساس پایگاه استنادی WOS

 
همچنین، جایگاه محققان ایرانی در تحقیق و توسعه­ی تکنولوژی فیشرتروپش در شکل 4 مشخص شده است. بر اساس این نتایج، جناب آقای پروفسور علی اکبر میرزایی و پروفسور حسین آتشی از دانشگاه سیستان و بلوچستان به ترتیب در رتبه های اول و سوم قرار دارند.
 

شکل 4. رتبه بندی محققان ایرانی در تحقیقات فیشرتروپش بر اساس مقالات منتشر شده از سال 1998 تا ابتدای سال 2018 میلادی