دو خانم دانشمند، برنده نوبل شیمی ۲۰۲۰ شدند، مرزشکنی علمی بانوان، تبریک ویژه خدمت بانوان فرهیخته و شیمیدان

خانمها   امانوئل شارپنتیر   و   جنفیر دوندا   برای توسعه روشی های مهندسی ژنتیک برنده جایزه نوبل شیمی ۲۰۲۰ شدند.

به گزارش وب‌سایت نوبل، امانوئل شارپنتیر پروفسور و محقق فرانسوی در حوزه میکروبیولوژی، ژنتیک و بیوشیمی است. وی ۵۱ ساله و از سال ۲۰۱۵ میلادی مدیر موسسه زیست عفونی مکس پلانک در آلمان است و...

امانوئل شارپنتیه و جنیفر دودنا یکی از تیزترین ابزار ژن را کشف کرده اند؛ قیچی ژنتیکی CRISPR / Cas9.  با استفاده از این موارد ، محققان میتوانند DNA حیوانات ، گیاهان و میکروارگانیسم ها را با دقت بسیار بالایی تغییر دهند. این فناوری تأثیرات انقلابی در علوم زندگی داشته است ، به درمان های جدید سرطان کمک می کند و ممکن است رویای درمان بیماری های ارثی را به واقعیت تبدیل کند.  محققان باید ژن های موجود در سلول ها را اصلاح کنند تا بخواهند از عملکردهای درونی زندگی اطلاعات کسب کنند.  این کار قبلاً کاری زمانبر ، دشوار و گاه غیرممکن بود. با استفاده از قیچی ژنتیکی CRISPR / Cas9 ، اکنون میتوان کد زندگی را در طی چند هفته تغییر داد.  از زمانی که Charpentier و Doudna قیچی ژنتیکی CRISPR / Cas9 را در سال ۲۰۱۲ کشف کردند، این ابزار به بسیاری از اکتشافات مهم در تحقیقات اساسی کمک کرده است و محققان گیاهان توانسته اند محصولاتی را تحمل کنند که در برابر کپک ، آفات و خشکسالی مقاومت کنند.  در پزشکی ، آزمایشات بالینی درمانهای جدید سرطانی در حال انجام است و رویای توانایی درمان بیماری های ارثی در شرف تحقق استاین قیچی های ژنتیکی علوم زندگی را وارد دوره جدیدی کرده و از بسیاری جهات بیشترین سود را برای بشریت دارند.

 

 

طلاعات جامع در خصوص جایزه نوبل شیمی  ۲۰۲۰

 

دیگر برندگان جایزه نوبل ۲۰۲۰

 

  • نوبل فیزیک  ۲۰۲۰ :

جایزه نوبل فیزیک امسال، به راجر پنروس، رینهارد گنزل، آندرا غز اهدا شد. اهدای این جایزه، به پاس پژوهش‌های آنها در زمینه کمک آنها در درک ماده  تاریک و سیاه چاله صورت گرفت.

 

  • نوبل پزشکان ۲۰۲۰ ( کاشفان ویروس هپاتیت c ):

به نقل از سایت نوبل، هاروی جی آلتر، مایکل هیوتن و چارز ام رایس برای کشف ویروس هپاتیت C موفق به دریافت جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۰ شدند.

 

  • نوبل ادبیات ۲۰۲۰ :

 بانوی ادیب آمریکایی جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کرد، "باز هم مرز شکنی توسط خانمها، تبریک و دستمریزاد"

به نقل از وبگاه نوبل، «لوئیز گلوک» شاعر زن ایالات متحده آمریکا، جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۰ را دریافت کرد.