پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود دریافتند که خاک‌های گرمسیری، نقش مهمی در ورود کربن به جو دارند و گرمای هوا را افزایش می‌دهند.

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، همراه با تحلیل رفتن کوه‌ها، دما افزایش می‌یابد. پژوهشگران "موسسه پژوهشی اسمیت‌سونیان تروپیکال"(STRI) آمریکا در بررسی جدید خود، از این موضوع برای پیش‌بینی رخدادهای مربوط به خاک‌های گرمسیری استفاده کردند و دریافتند که خاک‌های گرمتر، کربن بیشتری آزاد می‌کنند، گونه‌های میکروبی خاک را تغییر می‌دهند و فعالیت میکروبی را افزایش می‌دهند.

یکی از دلایل احتمالی مرتبط با گرمای جهانی می‌تواند این موضوع باشد که با گرم شدن خاک، کربن اضافی ذخیره شده در مواد آلی آن، به جو وارد می‌شود. وارد شدن کربن به جو می‌تواند به گرم شدن اقلیم و گرمای بیشتر خاک منجر شود زیرا گرمای جهانی در اثر انباشته شدن گاز دی‌اکسید کربن در جو و محبوس شدن گرمای خورشید روی سطح زمین رخ می‌دهد.

"اندرو ناتینگهام"(Andrew Nottingham)، پژوهشگر موسسه اسمیت‌سونیان تروپیکال و "دانشگاه ادینبرو"(University of Edinburgh) اسکاتلند گفت: اگر بپذیریم که نقش فعالیت‌های کنونی در افزایش دمای جهان، در دهه آینده به چهار تا هشت درصد می‌رسد، نقش خاک‌های گرمسیری در افزایش دی اکسید کربن جو، تا ۹ درصد خواهد بود.

"پاتریک میر"(Patrick Meir)، پژوهشگر "دانشگاه ملی استرالیا"(ANU) و دانشگاه ادینبرو و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: خاک‌های گرمسیری، اثرات قابل توجهی بر چرخه کربن دارند اما واکنش آنها نسبت به گرما، به درستی فهمیده نشده است.

پیش‌بینی‌های دقیق در مورد مقدار دی‌اکسید کربن موجود در جو، به درک نقش منابع متفاوت بستگی دارد. اگرچه ممکن است جنگل‌های گرمسیری با افزایش گرما، میزان قابل توجهی از کربن را به جو وارد کنند اما اثرات گرما بر خاک‌های گرمسیری و میکروب‌هایی که مواد آلی را تجزیه می‌کنند، به اندازه کافی مشخص نشده است.

ناتینگهام و همکارانش، نمونه‌های خاک چهار ناحیه از رشته‌کوه آند را جمع‌آوری کردند که در قسمت‌های بالاتر یا سردتر کوه و قسمت‌های پایین‌تر یا گرمتر کوه قرار داشتند.

ناتینگهام افزود: پژوهش ما نشان می‌دهد که با افزایش گرمای جهانی، میکروب‌ها و آنزیم‌ها می‌توانند کربن بیشتری از خاک به جو بفرستند. ما باید از آزمایشات این حوزه، برای بررسی‌های بیشتر در مورد جنگل‌های گرمسیری استفاده کنیم.

"بن ترنر"(Ben Turner)، از دانشمندان موسسه اسمیت‌سونیان تروپیکال و نویسنده این پژوهش گفت: تعیین کمیت انتشارات کربن از خاک‌های گرمسیری، گام بزرگی به شمار می‌رود و می‌تواند نقش مهمی در پژوهش‌های بلندمدت داشته باشد. این پژوهش نشان می‌دهد که خاک‌های گرمسیری می‌توانند منبع قابل‌توجهی از کربن باشند و دما را افزایش دهند.