قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل از پیشی گرفتن میزان رشد مقالات علمی مشترک با دانشگاه های دیگر دنیا نسبت به رشد مقالات ISI در ۲ سال گذشته خبر داد.

حسین سالار آملی در گفتگو با خبرنگار مهر به تعاملات علمی ایران و اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: در سالهای اخیر حدود ۷ پروژه به ارزش یک میلیون یورو با اتحادیه اروپا انجام شده است.

وی ادامه داد: در شورای تحقیقات اروپا نیز حدود ۴۰۰ نفر ایرانی حضور دارند، شرکت ۳۶۷ عضو هیات علمی، پژوهشگر و دانشجوی دکتری ایرانی در همکاری با برنامه ماری کوری یکی دیگر از ابعاد همکاری های علمی ایران و اتحادیه اروپا است.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل افزود: پروژه‌های مشترک دانشگاه های کشور در 4 سال اخیر، سالیانه۲۴ درصد رشد داشته و به ۴۶۶ مورد افزایش یافته است که نشان از توانمندی بازیگری جامعه علمی در شبکه جهانی است.

سالار آملی افزود: در دو سال اخیر، میزان رشد سالیانه مقالات مشترک با دانشگاه‌های دیگر دنیا نسبت به رشد مقالات ISI  پیشی گرفته است تعداد مقالات بین المللی  از ۲۱ درصد کل مقالات در سال  ۲۰۱۶ به ۲۵ درصد کل مقالات در سال  ۲۰۱۸ رسیده است و این یکی از کلیدی ترین شاخص ها برای تحلیل ظرفیت های ایران برای حضور در شبکه جهانی است.

رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین المللی افزود: کشورها در چرخه دانایی جهانی به سه دسته تقسیم می‌شوند، کشورهای پیشرو، کشورهای رهرو و کشورهای جا مانده، برای حفظ حقوق ملت و برای حضور در چرخه دانایی جهان ناگزیر هستیم که در رده کشورهای پیشرو باشیم چرا که بازیگران اصلی صحنه دانایی جهانی، کشورهای پیشرو و رهرو خواهند بود.

سالار آملی در تحلیل فضای کنونی چرخه دانایی جهانی تاکید کرد: جامعه علمی و دانشگاهی بایستی به این موضوع توجه کند که در مرحله گذار از پارادایم های فعلی هستیم و اکنون در چرخه دانایی، شبکه ای شدن همکاری های کشورها و جوامع علمی اهمیت ویژه پیدا می‌کند.

وی افزود: در این چرخه، کشورها با توجه به ظرفیت‌های داخلی، توانمندی بازی در صحنه بین المللی را دارند و با هوشیاری ملی می توانند بخشی از هنجارسازی بین المللی را بر عهده بگیرند.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل گفت: ایران با داشتن چهار خصوصیت مهم شامل نیروی انسانی توانا، رشد علمی مناسب، علاقه فردی، جمعی و ملی به علم آموزی و دوری سیستم داخلی علمی از فساد، ظرفیت خوبی برای هنجارسازی های چرخه دانایی جهانی را دارد.