محققان دانشگاه تربیت مدرس موفق به ساخت حسگر گازی شدند تا از این پس اندازه گیری نمونه‌های گازی در محل با این سیستم انجام شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وجود انواع مختلف ضایعات برای محیط زیست و انسان آسیب زا است. در این میان مواد گازی خطرناک ترین نوع ضایعات هستند. همچنین سرعت گسترش آلاینده ها و ضایعات گازی بیشتر از جامدات و مایعات است.

از سویی تشخیص، اندازه گیری و حذف آنها نیز دشوارتر است. از این رو انتشار این مواد نگرانی های بسیاری را ایجاد می کند. به گونه ای که امروزه تشخیص و اندازه گیری گازهای سمی، آتشگیر و گلخانه ای از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

با توجه به اهمیت این موضوع طرح پژوهشی «طراحی و ساخت آرایه حسگرهای گازی بر اساس پلیمرهای هادی» توسط محققان دانشگاه تربیت مدرس و پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی انجام شد.

هدف از انجام این طرح طراحی و ساخت ابزاری دقیق به نام حسگرهای گازی برای اندازه گیری نمونه های گازی در محل است. حسگری که باتوجه به حجم، اندازه و سادگی عمل می توان با برنامه ریزی و کوپل کردن به سیستم های زنگ اخبار به عنوان ابزارهوشمند و هشدار دهنده در حیطه های مختلف به کار گرفته شود. بسیاری از گازها تأثیرات مخربی بر روی سلامتی انسان ها دارند. پس حسگرهای گازی به عنوان ابزاری برای تعیین و اندازه گیری گازهای سمی و آلاینده های محیط زیست اهمیت زیادی دارند.

زمینه کاربرد آن نیز متنوع است و می توان در زمینه های مختلف همچون کنترل کیفیت در صنایع شیمیایی، اندازه گیری آلاینده در محیت زیست، صنایع نظامی وپزشکی از آن استفاده کرد.

یک سنسور گازی شیمیایی وسیله ای است که وقتی در معرض یک ترکیب گازی یا مخلوطی از چند گاز قرار می گیرد خواص مختلف آن همچون هدایت الکتریکی، ظرفیت و جرم تغییر می کند. تغییر در این خواص فیزیکی به صورت یک سیگنال فیزیکی برای حس کردن گاز مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین استفاده از پلیمرهای هادی به عنوان لایه فعال سنسورهای گازی به اوایل دهه ۱۹۸۰ برمی گردد. این سنسورها در قیاس با بیشتر سنسورهای تجاری موجود، که معمولا بر پایه اکسیدهای فلزی بوده و در دماهای بالا کار می کنند، از مزایای متعددی برخوردار هستند.