تهران- ایرنا- گروهی از محققان توانستند یک توالی مولکولی بسازند که ویژگی‌های ساختاری DNA را شبیه سازی می‌کند.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، این مولکول مصنوعی قادر است فعالیت چندین آنزیم متصل به DNA از جمله آنزیمی که توسط ویروس HIV برای انتقال ژنوم آن به درون سلول میزبان مورد استفاده قرار می‌گیرد را متوقف کند. 

مولکول DNA که دربرگیرنده اطلاعات ژنتیکی است، در قالب یک ساختار دوشاخه مارپیچ سازماندهی شده است و به منظور خواندن و اجرای دستورالعمل‌های ژنتیکی، با مجموعه‌ای از پروتئین‌ها تعامل می‌کند و برای مثال به بارهای منفی موجود در سطح آن متصل می‌شود. 

در این تحقیق متخصصان توانستند مولکول‌هایی را بسازند که ساختار دوشاخه مارپیچ DNA و حتی موقعیت بارهای منفی موجود روی سطح آن را دقیقا شبیه ‌سازی می‌کنند. شباهت این مولکول‌ها به DNA به اندازه‌ای است که موجب گمراهی برخی از پروتئین‌هایی می‌شود که در حالت عادی با DNA ارتباط برقرار می‌کنند. 

محققان در آزمایشات اولیه نشان دادند آنزیم‌های مورد استفاده ویروس HIV برای انتقال ژنوم آن به DNA با این مولکول‌های مصنوعی پیوندی مستحکم‌تر از DNA‌ طبیعی برقرار می‌کند.

این مولکول‌های مصنوعی راه را برای تولید داروهای جدید با عملکرد مبتنی بر قطع پیوند DNA و پروتئین‌ها هموار می‌کند. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature chemistry منتشر شده است.

لینک خبر: www.irna.ir/news/82877093/